האות הבינלאומי לנוער

האות הבינלאומי לנוער

האות הבינלאומי לנוער ולצעירים

האות הבינלאומי לנוער ולצעירים היא תכנית מצוינות מיסודו של הדוכס מאדינבורו, בריטניה. התכנית בישראל, כמו גם ביתר 144 מדינות העולם בהן היא פועלת, מבוססת על הגות פילוסופית חינוכית ששמה דגש על למידה מבוססת עשייה וחוויה, או בשפה המקצועית – חינוך התנסותי. גישה פדגוגית זו מתווה את חזון הארגון, וממנה מופקות מטרותיו, תכניותיו ודרכי הפעולה שלו.

הסניף הישראלי של האות הבינלאומי הוקם בארץ בשנת 1986 על ידי שלושה מייסדים: מר נתן וולך, מר מייקל גרוס ומר יהודה אריאל (ז"ל). נשיא הכבוד של התכנית הוא שגריר בריטניה בישראל, מר דיוויד קוורי, וכיום עומדים בראש הועד המנהל שני יושבי ראש משותפים: עורך הדין אמיר עמר ומר הילטון נתנזון.

על פי מידע שנאסף בשנת 2015, כ-5000 בני נוער וצעירים לוקחים חלק בפעילויות השונות שהתכנית מפעילה ב-25 סניפים ברחבי ישראל.

לשבור את תקרת הזכוכית

נערים ונערות רבים חשים שהגורם המרכזי להצלחה או אי הצלחה בחיים אינו טמון במצב סוציו-אקונומי וסביבת המגורים, אלא בתכונות אופי מסויימות. זוהי נקודת המוצא של הפרוייקט, השאיפה לאפשר לבני נוער וצעירים המשתתפים בתכנית להבין כי טמון בהם הרבה יותר ממה שנדמה להם, ולגלות שהם מסוגלים לעשות כמעט כל מה שירצו לעשות, בכוחות עצמם ועם ליווי אישי צמוד.

התכנית למעשה מעניקה לחניכיה הזדמנויות לגלות את עצמם, את אופיים, את נקודות החוזק והיתרונות שלהם, ואת הדרכים בהן הם מסוגלים לממש אותם באופן אופטימלי. האמונה המשותפת לצוות האות הבינלאומי לנוער ולצעירים היא שבכל נער ונערה ישנה תשוקה לדבר מה. תשוקה זו נמצאת שם גם אם לעיתים קשה להצביע עליה. ברגע שבני ובנות הנוער מתחברים לאש פנימית זו, הם מרגישים בטוחים יותר ומסוגלים להתחבר לעצמם, ליכולותיהם ולמצוינותם. בזכות התנסות פעילה, התבוננות מעמיקה ועיבוד של חווית הם יכולים אף להעמיק את הלמידה שלהם ואת ההכרות שלהם עם כוחותיהם הפנימיים.

חניכי 'אות הנוער' מסניף רעננה אימצו את 'בית קידר' - בית לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים. בכל חודש מקיימים החניכים פעילות לדיירי הבית. התמונה מאחת הפעילויות המשותפות.

תמונה מהמסע האתגרי השנתי שלנו. קבוצה שמציגה היטב את מגוון האוכלוסיות שאנו עובדים איתן

סמינר 2015 פקיעין: סמינר שקיימה העמותה בפקיעין לפני כשנתיים.

חניכים מסניפי ניר העמק (פנימייה לנוער בסיכון) וירכא (כפר דרוזי) במפגש רב-תרבותי משותף

חניכי סניף חיפה קיימו, בהתנדבות וביוזמתם, סדר פסח קהילתי לניצולי שואה ומשפחותיהם.

איך זה עובד?

שיטת העבודה מבוססת על ייצור חוויות והצבת אתגרים. כל התנסות כזו נותנת לחניך הזדמנות להתפתח וללמוד. כדי שתהייה לחניכים את הנכונות להתמודד עם הקשיים שבדרך, החוויות החינוכיות צריכות להיות קרובות לליבם. לכן השלב הראשון בתכנית מתמקד בזיהוי תשוקה חזקה מספיק בכדי לעורר מחוייבות על אף הקושי. החניכים מקבלים הזדמנות למצוא עיסוקים ספציפיים המתאימים להם ומעוררים בהם עניין; לאחר מכן, יחד עם מדריך אישי, הם מציבים לעצמם יעדים ריאליים ומדידים לתקופה מסוימת, ומדי תקופות מוגדרות מבצעים מדידה והערכה של התקדמותם. כך החניכים לומדים להבין ולבנות את התהליך, לשקף לעצמם את מטרותיהם וליישם אותן, אולם בראש ובראשונה הם לומדים להכיר את עצמם ולהכיר ביכולותיהם.

הקשר בין מעורבות בחברה למצוינות אישית

במקביל לעיסוק בפיתוח עצמי ובמצוינות אישית, החניכים עוסקים גם במעורבות חברתית ובתרומה לקהילה הסובבת אותם, שכן על פי תפיסת העולם של התכנית מדובר בשני תחומים שיש ביניהם הרבה מן המשותף: מצוינות אישית כרוכה בקשר הדוק עם מעורבות בקהילה, עשייה למען האחר והפנמה של ערכים כמו סולידריות. הרציונל הוא פשוט, מי שתורם לקהילה בסופו של דבר ייתרם בעצמו: ככל שהחניכים יפעלו באופן קבוע יותר, במקומות בהם הם חשים כי הם נותנים ותורמים מעצמם ומועילים באופן משמעותי לאדם אחר, כך הם יראו את עצמם באור חיובי יותר, ערכם העצמי יעלה ויחד איתו גם רמת המצוינות. ההבנה כי החוסן החברתי של המדינה מתבסס במידה רבה על תחושת הערבות ההדדית של אזרחיה ועל מידת המעורבות שלהם בחברה, הביאה את התכנית להגדיר רב תרבותיות והכרת האחר כערכי ליבה שלאורם מתנהלת פעילות הארגון.